15-07-2020
Steden en gemeentes geven verkeerde berichtgeving.

 

Steden en gemeentes blijken niet op de hoogte te zijn van de huidige richtlijnen omtrent trouwfeesten. Daarom willen we eenieder vragen, die verkeerdelijke informatie ontvangt, ons hiervan op de hoogte te stellen, zodat wij de betrokken diensten kunnen voorzien van correcte informatie. 

 

Berichtgeving van een bruid : 

Sent: dinsdag 14 juli 2020 21:24
To: Decoratieverhuur <Info@decoratieverhuur.be>
Subject: Re: Trouw 14/08/2020

Beste,

Tot onze grote spijt moeten wij melden dat wij ons “ tuinfeestje” na de gemeente hebben moeten annuleren. Dit vanwege de nieuwe informatie ivm de coronaregels. Wij waren ons niet bewust van het feit dat zo’n feest/ receptie enkel mag plaatsvinden wanneer het op een feestlocatie gebeurd + met erkend cateringbedrijf. Dit om risico’s te vermijden. En voor een 3de keer alles opnieuw moeten organiseren zien wij absoluut niet zitten. Sorry voor de overlast. 

Hopelijk kunnen we volgend jaar op ons échte feest (21/05/2021) nog steeds samenwerken!

Vele groetjes,

N.

 

From: Decoratieverhuur
Sent: woensdag 15 juli 2020 10:21
Subject: RE: Trouw 14/08/2020

Beste N.

U bent wellicht verkeerd ingelicht. Volgens de richtlijnen van de overheid (gepubliceerd in het MB) mag een feest plaatsvinden op privé domeinen, dus in jouw eigen tuin. Tot 100 personen. De regel is dat u de hapjes voorziet via een traiteur (afhaal) of een cateringbedrijf inhuurt. Tenzij u van plan was om de hapjes zelf klaar te maken, is dit dus perfect mogelijk. Jammer dat uw gemeente zo slecht geinformeerd is waardoor u uw mooie dag dient te annuleren. Ik stel voor, om te vermijden dat andere koppels ook deze zelfde incorrecte informatie ontvangen, dat u de gemeente vraagt om zich in te lichten bij de kabinetten. Zij kunnen zeker terecht bij het kabinet van Mr De Croo of Mevr Muylle. Stuur gerust mijn bericht door naar uw gemeente.

Uw gemeente kan dit ook gemakkelijk nalezen op de info-coronavirus/nl/faq:

Mag ik een receptie of banket bij mij thuis organiseren?

Ja, het is mogelijk om een gezeten receptie of een banket met privékarakter bij je thuis te organiseren. Er moet wel een beroep gedaan worden op een professionele catering/traiteur en de regels voor de horeca moeten worden gerespecteerd, met uitzondering van de verplichting voor de genodigden om aan tafel te blijven zitten. Het maximum aantal genodigden (inclusief de gastheer/vrouw) is 50 personen (100 vanaf 1 augustus 2020). Een etentje, receptie of barbecue die georganiseerd wordt binnen de eigen sociale bubbel (maximum 15 personen) valt niet onder de verplichting van een professionele catering/traiteur noch onder de regels van de horeca.

Daarnaast hebben we de bevestiging ontvangen van het kabinet van Mevr Muylle dat de traiteur niet aanwezig dient te zijn op het feest :

Geachte mevrouw De Clercq,

Met het ingaan van een nieuwe fase in de coronamaatregelen, en de publicatie van het Ministerieel Besluit op 30/06/2020 zijn een aantal versoepelingen doorgevoerd die betrekking hebben op jullie situatie en waarvan we jullie dus graag op de hoogte houden.

In juli mag een maximum van 200 personen huwelijken bijwonen. Vanaf 1 augustus worden 400 personen toegelaten.

Wat betreft de huwelijksfeesten mogen in juli 50 personen, vanaf augustus 100 personen het feest dat verzorgd wordt door een professionele catering / traiteur onderneming, bijwonen. Voor een huwelijksfeest dat verzorgd wordt door een professionele catering / traiteur zijn dus 50 personen toegestaan. Overigens gelden dezelfde regels als voor de horeca: 1,5m afstand tussen de tafels, maximum 15 personen per tafel, enkel zitplaatsen, sluitingsuur om 1u, … Er is echter niet vereist dat iedereen aan zijn eigen tafel blijft zitten. Dit laat toe dat er met buffetten en zelfbediening wordt gewerkt. Verder is niet vereist dat de traiteur ter plaatse is tijdens het feest. Het volstaat dat de traiteur het eten voorziet en verzorgt.

Een privéhuwelijksfeest kan zowel thuis, als in een feestzaal, zowel buiten als binnen.

Voor privéfeesten is niet vereist dat de toestemming van de gemeentelijke overheid wordt gevraagd, noch moet de evenementenmatrix gebruikt worden.

We hopen hiermee dat jullie feestelijkheden kunnen plaatsvinden zoals jullie gepland hadden

Met vriendelijke groeten,

Claire Finaut
Medewerker Nathalie Muylle
Minister van Werk, Economie en Consumenten,
belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking

 

Berichtgeving aan de kabinetten : 

 

Beste Mevrouw Demir,
Beste Dhr Decroo,
Beste Mevrouw Crevits,
Beste Mevrouw Muylle,
Beste Heer De Crem,
Beste Heer Jambon,

Indien u beslist om trouwfeesten mee op te nemen in de evenementenmatrix of niet, vragen wij om duidelijke richtlijnen op te stellen voor uw steden en gemeentes.

Dergelijke situaties, als onderstaand omschreven, dienen vermeden te worden!

Wij vertrouwen erop dat u onze sector hierin kan ondersteunen.

Met vriendelijke groeten / Kind regards / Cordialement

Cynthia De Clercq
HL België

 

Berichtgeving aan Stad Gent :

 

From: Decoratieverhuur
Sent: woensdag 15 juli 2020 10:27
To: 'Gentinfo@stad.gent' <Gentinfo@stad.gent>
Subject: Verkeerde berichtgeving van Stad Gent naar trouwkoppels toe.
Importance: High

Beste

Wij vernemen van koppels die deze zomer trouwen dat zij verkeerdelijk ingelicht worden door de Stad Gent en bepaalde activiteiten verboden worden. Nochtans zijn deze activiteiten toegelaten door de overheid en staan deze ook gepubliceerd in het MB.

Om te vermijden dat meer koppels in de toekomst verkeerdelijk worden ingelicht en onnodig hun feest annuleren, bezorg ik u onderstaande berichtgeving van een koppel.

Indien u vragen heeft, aarzel niet mij te contacteren, ik help u meteen verder.

Met vriendelijke groeten

Cynthia De Clercq